loading...

كلينيك دندانپزشكي زيبايي

كلينيك دندانپزشكي , كلينيك زيبايي ,

بازدید : 194
11 زمان : 1399:2

جرم دندان چيست و جرم گيري دندان چه كاري انجام ميدهد؟ : مطمئنا تا كنون به اين مسئله دقت كرده ايد كه افرادي كه در طول روز با آنها برخورد مي كنيد هر كدام رنگ دندان هايشان متفاوت است.گاهي ممكن است اصلا به چنين چيزي فكر نكنيد اما اگر دندان هاي مخاطبتان زيبا و مرتب و خوش رنگ باشد نظرتان را جلب مي كند و دقيقا مثل اين است كه توجه شما را مانند يك چراغ راهنما جلب مي كند.دقيقا برعكس اين حالت هم وجود دارد و مسلما شما با اين مسئله مواجه شده ايد.افرادي كه اصلا به بهداشت دهان و دندان خود اهميت نميدهند و سعي مي كنيد كه به هر نحوي كه شده از آنها فاصله بگيريد چون دندانهايشان ظاهري نامطلوب دارد و بوي بدي ميدهند.

هنگامي كه افراد به سلامت دندان هاي خود اهميت نميدهند و پس از وعده هاي غذايي مسواك نميزنند به مرور لايه اي از مواد غذايي بر روي دندان ها مي نشيند.اين لايه هاي بسيار نازك و غير قابل رويت همان جرم ها هستند كه در ابتدا بي خطرند و ظاهر دندان را به هيچ عنوان از فرم نمي اندازند اما تنها كافي است كه چند روز از عمر اين لايه هاي نازك بگذرد.كم كم رهان شروع مي كند به ايجاد بوي بد و مواد غذايي كه حاا ديگر چندان هم غذايي نيستند تبديل به اسيدهايي مي شوند كه باعث ايجاد حفره در دندان مي شود و دندان را اصطلاحا كرم زده مي كنند.

واژه جرم گيري دندان نيزاز همين جا نشعت گرفته است.اگر چند روز مسواك زده نشود و لايه هاي عذايي روي دندان بنشينند، با زدن مسواك همه آنها از بين مي روند اما اگر فاصله زماني و عمر اين لايه ها به چند ماه و يا چند سال برسد، ديگر به راحتي نمي شود از شر آنها خلاص شد.به طوري كه زردي آنها بر روي دندان باقي خواهد ماند و ظاهري زشت به وجود مي آورد.

علاوه بر افرادي كه در مراقبت از دندان هاي خود كم كاري مي كنند، موارد ديگري هم هستند كه به اين موضل گرفتار مي شوند.افراد سيگاري و كساني كه مصرف كننده مواد مخدر هستند، بسيار بيشتر از ساير افراد به جرم گيري دندان نياز دارند.علاوه بر افراد سيگاري و مصرف كنندگان مواد مخدر، كساني كه بيش از اندازه چاي مي نوشند نيز به جرم دندان مبتلا مي شوند.

جالب است بدانيد كه علاوه بر مواد غذايي، حتي خود بزاق دهان نيز سبب افزايش جرم بر روي دندان ها مي شود.بنابر اين اگر حتي براي مدتي غذا هم نخوريم ، باز هم جرم ها بر روي دندان ها مي نشينند.

از آنجا كه افراد در مورد جرمگيري دندان اطلاعاتكافي ندارند بسيار طبيعي است كه نظريات اشتباه و شايعه ها را در اين زمينه باور كنند.يكي از اين شايعه ها اين است كه با انجام عمل جرمگيري بر روي دندان ها آنها لق خواهند شد.اين باور كاملا غلط است زيرا با انجام اين عمل به هيچ عنوان دندان لق نمي شود.

پس از آن كه جرم بر روي دندان مي نشيند، اسيدي كه از جرم ها به وجود مي آيد سبب مي شود تا بخشي از قسمت هاي دندان نابود شود و بنابر اين دندان لق به نظر بيايد.اما فرد بيمار متوجه اين موضوع نخواهد شد و علت آن هم اين است كه حجم جرم ها به اندازه ايست كه دور دندان را احاطه مي كند و فرد اصلا حس نمي كند كه بخشي از دندانش را از دست داده.

ولي پس از آنكه جرم گيري دندان كاملا انجام شد، جرم ها از بين مي روند و اكنون ديگر جرمي وجود ندارد كه فضاي از دست رفته ميان لثه و دندان را پر كند.بنابر اين بسياري اين تصور را دارند كه جرم گيري دندان ها را لق مي كند.اين نظر اصلا صحت ندارد و هيچ توجيه علمي براي آن وجود ندارد.

نحوه جرم گيري دندان

به طور كلي دو نوع جرم گيري وجود دارد اول جرم گيري دستي كه در اين شيوه دندانپزشك با يك ابزار و به صورت دستي اقدام به جرم زدايي مي كند.اين شيوه براي همه افراد مناسب نيست و تنها افرادي كه جرم كمي بر روي دندانشان دارند مي توانند نياز خود را از طريق اين روش برآورده كنند.به اين سبك جرم گيري سطحي نيز گفته مي شود.

نوع دوم جرم گيري توسط دستگاه مي باشد.در اين نوع كه از ابزارهاي التراسونيك استفاده مي شد.پزشك با يك اسپري آب و دستگاه تمامي جرم ها را به صورت تك به تك خواهد گرفت.در اين روش دستگاه با ايجاد ضربات كوچك و مداوم جرم ها را مي زدايد و پس از استفاده مداوم از آب به وسيله اسپري آب سرد جرم هاي دهان را پاك و دستگاه را خنك مي كند.

اگر شما هم از جمله كساني هستيد كه استفاده از مورد دوم شامل حالتان مي شود و قصد تحقيق در اين زمينه را داريد بايد بدانيد كه اين روش به هيچ وجه درد ندارد چون در طي فرآيند جرم گيري دندان قرار نيست لايه اي از روي سطح دندان شما برداشته شود.به طور كلي عمل جرم زدايي اصلا درد ندارد ولي بعد از آن نبايد بلافاصله آب سرد و يا آب داغ و چاي خورد.

هر چند مدت يكبار نياز به جرم گيري است؟

اين تماما بستگي به اين دارد كه شما تا چه اندازه به بهداشت و سلامت دندان هاي خود اهميت مي دهيد.بسياري از افراد تنها با يك بار جرم زدايي جرم سنگين و انباشته شده بر روي دندان هايشان از بين ميرود و پس از آن شروع به مراقبت از دندان مي كنند و ديگر نياز اساسي به اين كار ندارند.و در صورت لزوم مي توانند از روش دستي استفاده كنند ولي چيزي كه كاملا مشخص است اين است كه هر كس سالي يكبار به اين كار نياز دارد تا جرم هايي كه با ابزاري مانند مسواك قابل پاك شدن نيستند، با ابزارهاي قوي تري مانند ابزار دندانپزشكي از بين بروند.هرچه مراقبت شما از دندان هايتان بيشتر باشد جرم گيري ساده تر، سريع تر و غير ضروري تر است.

در مورد افرادي كه مرتب مسواك مي زنند چندان مهم نيست كه هر سالي يكبار اين عمل را انجام بدهند ولي اگر اين كار را توسط پزشكان كار بلد انجام بدهند بسيار خوب است.

جرم گيري دندان

حتما اگر شما هم دندان هايي زرد رنگ و جرم گرفته داريد اين سوال به ذهنتان امده كه آيا جريم گيري دندان مي تواند براي آنها مر باشد يا خير ؟
قبل از اينكه بخواهيم جواب سوال را بدهيم بهتر است كمي در مورد جرم دندان صحبت كنيم تا بدانيد اين جرم دقيقا از چه چيزي تشكيل شده است.همه روزه بروي دندان هاي ما يك لايه چسبنده قرا مي گيرد و اگر براي مدتي كوتاه مسواك زدن را فراموش نيم خواهيم ديد اين لايه ها بروي يكديگر جمع شده و ديگر به همين راحتي و تنها با يك مسواك زدن و نخ دندان كشيدن از بين نخواهند رفت.اگر اين لايه ها همان روز توسط مسواك زدن برداشته نشود خواهيد ديد كه بعد زا مدتي تبديل به رسوبات اهكي سفيد و زرد شده و ديگر كار از كار گذشته و هر چقدر هم مسواك بزنيد از بين نخواهد رفت.اين رسوبات آهكي همان جرم ها هستند كه قرار است راجع به انها در اين بخش صحبت كنيم.
جرم هايي كه در روي دندان هايمان ايجاد شده باشند به خوبي قابل ديدن هستند اما جرم هايي كه در اطراف دندان ها باشند شايد به همين راحتي قابل ديدن نباشند. و همان ها هستند كه بسيار خطر ناك تر از ساير جرم هاي ديگر مي باشند.

جرم گيري دندان و نكات مهم آن

جرم هايي كه در بالاي لثه بر روي دندان ها تشكيل مي شوند قابل رويت هستند بيشتر در اطراف طوق دندان ها نمايان مي شوند. ولي جرم هايي كه در نواحي زير لثه تشكيل مي شوند بمراتب خطرناكترند.

جرمي كه بر روي دندانها تشكيل ميشود چيزي شبيه جرم هاي دور جدار داخلي سماور است . با اين تفاوت كه تركيباتي پيچيده تر داشته و روند تشكيل آن اندكي متفاوت است . بزاق ما به طور معمول داراي املاح زيادي است كه قدرت رسوب كردن را دارند . اين املاح معمولا در جاهائي كه با غذا و مسواك كمتر در تماس است رسوب ميكنند. رسوب اين املاح همراه است با ايجاد بستر مناسب براي جايگزيني ميكروبهائي كه به طور طبيعي در دهان وجود دارد و رشد و تكثير آن است .

اضافه شدن پروتئين هاي موجود در غذا و بذاق و همچنين لاشه سلولهاي مرده بافت هاي مختلف دهان در مجموع باعث افزايش حجم اين رسوبات شده و به مرور جرم تشكيل ميشود.

جرم گيري دندان

اين جرم هاي تشكيل شده پر از ميكروب هاي مختلف است و با مسواك زدن هم تميز نميگردد و بافت چسبنده لثه را كه محكم به دندان چسبيده را بمرور تخريب كرده و بافت نگهدارنده حياتي لثه را تخريب كرده و باعث سست شدن پايه هاي دندان ميشود .

با جرم گيري و تميز كردن اين جرم هاي تشكيل شده بر روي دندان، از روند تخريب لثه جلو گيري مي كنيم .

اين موضوع كه جرم گيري دندان ضرر دارد كاملا اشتباه است و ريشه يابي علت اين نوع افكار اين است كه جرم هاي تشكيل شده بر روي دندان به مرور لثه را خراب كرده و خود جايگزين ميشود . اين امر چون به مرور اتفاق ميفتد و بيمار متوجه عقب نشيني لثه نميشود و لثه اي كه عقب نشيني كرده با جرم جايگزين ميشود فضاي خالي كه بين دندانها در اثر عقب نشيني لثه هم كه ايجاد ميشود از ديد بيمار پنهان ميماند . موقعي كه بيمار براي جرم گيري مراجعه ميكند وقتي اين جرم ها را تميز مي شود لثه تحليل رفته در معرض ديد بيمار قرار ميگيرد و چنين احساسي بدست مي دهد كه جرم گيري دندان باعث از بين رفتن لثه شده است در صورتي كه تمام اين اتفاقات قبلا صورت گرفته بوده ولي از ديد بيمار پنهان بوده است.

پس نتيجه مي گيريم كه: اين جرم است كه ضرر دارد نه جرم گيري.

هر چند وقت بايد جرم گيري كنيم؟

حتما سالي يك بار جرم گيري را در برنامه بهداشتي خود قرار دهيد. البته بسته به نوع بزاق افراد جرم گيري مي تواند زودتر يا خيلي ديرتر لازم باشد.

به ياد داشته باشيد با روش صحيح مسواك زدن تشكيل جرم را به حداقل خواهيد رساند.

اگر در موقع مسواك زدن ديديد كه از ناحيه از لثه هايتان دارد خون ميايد بدانيد كه آن ناحيه دچار مشكل است و به دندانپزشك خود مراجعه كنيد .به ناحيه اي كه خون ميايد بيشتر مسواك بزنيد و از خونريزي آن نترسيد . مطمئن باشيد كه با خوب مسواك زدن و بيشتر مسواك زدن خونريزي به مقدار زيادي كاهش خواهد يافت.
در صورتي كه جرم زيادي داشتيد و بعد از جرم گيري دندان هايتان به سرما و گرما حساس شده نگران نباشيد به زودي رفع خواهد شد و براي كاهش سريعتر حساسيت ميتوانيد از خمير دندان و يا دهانشويه ضدحساسيت استفاده كنيد.

آيا استفاده از خمير دندانهاي ضد جرم مفيد مي باشد؟

خير، جرم با مسواك و خمير دندان پاك نمي شود و براي اين منظور از دندانپزشكان بايد كمك گرفت، ضمناً خمير دندانهايي كه به عنوان ضد جرم معرفي شده اند داراي مقادير زيادي از مواد ساينده بوده و فقط رنگ و لكه هاي رسوب نموده بر دندان را كه زنگ( Stain) نام دارد، تميز مي كنند و استفاده هميشگي از آنها توصيه نمي گردد. اين خميردندانها، بعلت دارا بودن مواد ساينده زياد،ايجاد خراشهاي بسيار ظريف بر سطح دندانها نموده و زمينه را براي تجمع و چسبندگي بيشتر پلاك ميكروبي فراهم مي آورند.

به مرور زمان با خوردن برخي خوراكي ها بر روي دندان ها ايجاد جرم ميشود كه بايد دندان ها جرم گيري شوند زيرا به صورت لايه ي زرد رنگ تشكيل ميشوند و اصلا ظاهر خوبي در هنگام لبخند زدن نداشته و شما ميتوانيد در منزل هم جرم گيري دندان انجام دهيد و جرم ها را نابود كنيد.

انجام جرم گيري با سوزش همراه بوده پس حتما بايد دهان را ضدعفوني كرده و يك روز در ميان از شوينده هاي قوي استفاده كرد تا از تشكيل شدن مجدد جرم ها بر روي دندان جلوگيري شود .

روش جرم گيري دندان در خانه

با استفاده از جرم گير دنتال پيك كه به صورت قوي بوده ميتوان جرم هاي زرد را از روي دندان از بين برد و بايد با استفاده از آن جرم هاي روي دندان ها را خراش داد ولي بايد مراقب لثه ها باشيد چون اگر به لثه ها آسيب وارد شود باعث سوزش و درد شده .

با گذشتن زمان و خوردن غذا و خوراكي هايي كه همراه با رنگ هاي افزودني هستند جرم روي دندان ها به مرور بر گشته و براي اينكه اين حالت اتفاق نيفتد بايد يك روز در ميان با استفاده از شوينده هاي دهان و دهانشويه ها اين كار را تكرار كنيد تا از رويش جرم ها جلوگيري شود .

جرم هايي كه روي دندان ها ايجاد ميشوند باعث بيماري پريودنتال لثه و دهان شده كه در نگهداري دندان ها تاثير داشته و بايد در صورت اين مشكل به دندانپزشكي مراجعه كرد تا حتما جرم گيري دندان انجام گيرد .

وسايل مورد نياز براي جرم گيري در خانه

  1. جوش شيرين
  2. نمك
  3. آب
  4. ظرف يا فنجان
  5. هيدروژن پراكسيد
  6. مسواك
  7. وسيله ي نوك تيزي كه در دندانپزشكي كاربرد داشته به نام دنتال پيك
  8. دهانشويه ضدعفوني كننده

مرحله ۱) جوش شيرين را به داخل ظرف يا فنجان ريخته سپس با نمك تركيب كرده و مسواك را به آب زده تا خيس شود و اين دو پودر را با هم مخلوط كرده

مرحله ۲) با قدرت مخلوط نمك و جوش شيرين را روي دندان ها با مسواك بماليد و مسواك را به مرور در مواد فروبرده و دوباره روي دندان ها كشيده و آب دهان را به مرور خالي كرده و تا پنج دقيقه كاملا روي تمام سطح دندان ها كشيده شود.

مرحله۳) محلول هيدروژن پراكسيد را با آب گرم به مقدار نصف فنجان تركيب كرده و در دهان نگهداشته و تا دو دقيقه و بعد آن را خالي كرده و دهان را با همان نصف ليوان آب سرد شستشو داده .

مرحله ۴) با انجام دادن مراحل بالا جرم هايي كه روي دندان ها در فواصل زماني ايجاد شده نرم شده و ميتوان به راحتي با استفاده از اين وسيله آن ها را از روي دندان خراش داد. جرم گير حرفه اي دنتال پيك بايد روي دندان ها كشيده و جرم ها را بخراشيد ولي به لثه ها آسيب زده نشود.

مرحله ۵) در مرحله ي آخر دهان را با استفاده از دهانشويه شستشو داد و اين كار را يك روز در ميان انجام دهيد تا جرم هايي كه روي دندان هستند كنترل شوند و به كلي از بين بروند.

جرم گيري دندان چيست

بيشتر افراد جرم گيري را صرفا فقط براي از بين بردن رنگ و جرم هاي زرد و ناخوشايند انجام ميدهند تا دندان هاي آن ها زيباتر جلوه كند و سوال اينجاست كه آيا با انجام جرم گيري ميناي دندان ها آسيب ميبينند يا اين كار درست بوده يا نه ؟

جرم چيست

به لايه هاي رسوبي كه روي لثه و دندان ها ايجاد شده و باعث بوي بد دهان شده و سلامت دندان و لثه ها را هم تهديد كرده و باعث بروز بيماري هاي دهاني شده و به مرور به پوسيده شدن دندان ها منجر شده.اگر از جمله افرادي هستيد كه زياد قهوه و چايي مصرف ميكنيد بايد بدانيد كه جرم بيشتري روي دندان ايجاد ميشود و بايد به روشي اين جرم ها را از روي دندان ها از بين برد .

به گفته ي دندانپزشكان بزاق دهان املاح زيادي را ترشح ميكند كه به درون لثه و دندان ها رسوخ كرده و ايجاد ميكروب دهان شده و مواد غذايي هم به اين املاح اضافه شده و باعث پلاك و جرم دندان ها شده.

اگر اين جرم هاي دندان از بين نروند به مرور زمان سخت شده و از بين بردن آن ها سخت تر شده و حتما بايد به دكتر دندانپزشك مراجعه كرد تا به جرم گيري دندان اقدام شود.

آيا انجام دادن جرم گيري خطر دارد؟

بيشتر افراد اين تصور را دارند كه جرم گيري به ميناي دندان آسيب زده و باعث پوسيدگي ها شده ولي بايد ذكر شود كه وجود جرم هايي كه روي دندان و لثه ها هستند به بافت دندان ها آسيب جدي وارد ميكنند و با تجمع ميكروب ها در دهان به تكثير هم ادامه ميدهند .پس وجود جرم در دهان مضر بوده نه از بين جرم ها .

نكته اي كه بايد بدانيد اين است كه جرم گيري باعث حساس شدن دندان شده و با برخورد كردن نوشيدني هاي سرد و گرم به آن تير كشيده و جرم هايي كه تا قبل از آن روي دندان بودند به عنوان عايقي عمل كرده كه جلوي حساسيت را گرفته و اگر اين لايه جرم از روي دندان از بين برود منجر به اين حالت شده و كاملا طبيعي بوده ولي اين حساسيت فقط تا چند روز بعد از انجام جرم گيري وجود دارد پس نبايد نگران اين موضوع باشيد.

آيا دندان ها با جرم گيري لق ميشوند؟

برخي افراد بر اين باور هستند كه با انجام دادن جرم گيري دندان ها لق شده ولي به گفته پزشك اين است كه با تجمع ميكروب و جرم هايي كه در زمان زيادي روي دندان ها و لثه موجود بودند باعث آسيب رسيدن به استخوان دندان ها و نگهدارنده آن ها شده و قبلا لق شده و بعد از جرم گيري به خاطر چسبانده شدن دندان ها به اين جرم ها از بين رفته و بيمار احساس ميكند كه دندانش لق شده و اين باور كاملا اشتباه بوده و درست نيست كه با انجتم جرم گيري دندان ها لق ميشوند و اين موضوع را روي افرادي كه دندان هاي سالمي دارند هم بعد از جرم گيري مشكلي ايجاد نكرده و بوي بد دهان را نيز از بين برده و دندان ها را تميزتر كرده و افراد بسيار راضي هستند.

تعريفي از جرم دندان : جرم دندان تشكيل شده است از پلات هاي ميكروبي كه بر روي دندان به علت رسوب املاح معدني سخت شده و عوامل متعددي وجود دارد كه سبب جرم گرفتن دندان ها مي گردد كه در اين متن از جرم گيري دندان تعدادي از آنها را بيان مي كنيم.

پلاك ميكروبي بر روي دندان اگر با استفاده از مسواك زدن و نخ دندان پا نشوند منجر به جرم گرفتن دندان ها مي گردد.

كاهش در ترشح بزاق و در واقع خشكي دهان سبب جرم گرفتن در دندان ها مي شود.

بالا بودن غلضت و همچنين چسبندگي بزاق سبب جرم گرفتن دندان ها مي گردد.

وجود بي نظمي در قرار گرفتن دندان ها در كنار هم نيز سبب جرم گرفتن آنها مي شود. استفاده از سيگار و ديگر مواد دخانيان در جرم گرفتن دندان ها تأثير گذار است.

جرم هاي دندان را مي توان به دو نوع مختلف تقسيم بندي نمود

نوع اول : اولين نوع از جرم ها جرم زير لثه بوده كه چسبيده شده در شيار لثه مي باشد و و چسبيده به ريشه دندان تشكيل شده و به سطح ريشه به طور محكم چسبيده شده است.

نوع دوم : دومين نوع از جرم دندان جرم بالاي لثه مي باشد كه در ناحيه طوق و در برخي موارد روي سطح دندان مشاهده مي شود.

محل جرم گيري دندان كه بيشتر در افراد مشاهده مي شود تشكيل جرم در نواحي سطح داخلي دندان هاي جلوي پايين بوده كه مهمترين علت بروز جرم در اين ناحيه از دندان ها مسواك نخوردن به اين ناحيه از دهان و همچنين ترشح زياد غدد زير زباني مي باشد.

آيا لازم است كه دندان ها مرتباً جرم گيري شوند؟ جهت پاسخ به اين سوال بايد دانست كه بستگي به تشخيص دندانپزشك دارد ولي در كل مي توان گفت جرم گيري دندانفقط در مواردي لازم است انجام شود كه دندان ها جرم گرفته باشند.

به طور معمول مي توان گفت درصورت انجام جرم گيري دندان اگر بعد از آن مراقبت هاي دنداني به صورت مرتب انجام شود دندان ها نياز به جرم گيري مجدد ندارند..مگر اينكه در مواقعي خاصي كه دندانپزشك تشخيص به جرم گيري مجدد كند.اينكه گفته مي شود هر ۶ ماه يك بار دندان ها جرم گيري شود مبناي علمي براي همه ي افراد ندارد و تنها افرادي محدودي هستند كه با توجه به تشخيص دندانپزشك متخصص لازم است هر ۶ ماه يك با دندان هاي خود را جرم گيري كنند.

براي عده ي زيادي از افراد اين سوال در ذهنشان پيش مي آيد كه آيا عمل جرم گيري دندان براي دندا ها ضرري به دنبال نخواهد داشت؟

در پاسخ به اين سوال مي توان گفت در حالي كه دندان ها به جرم گيري نياز داشته باشند و جرم گيري به طور صحيح انجام گردد هيچگونه آسيبي به دندان ها وارد نخواهند كرد.قبلا جرم گيري توسط دستگاهاي به صورت دستي انجام مي شد و اينكار به زمان طولاني نياز داشت و با سختي همراه بود.و در حال حاضر دندانپزشك توسط دستگاهاي اولتراسونيك كار جرم گيري را به كار بردن دقت بالا انجام مي دهد.

حذف ميكروار گانيسم از محيط دندان: اساسي ترين مرحله جهت جلوگيري از بروز پوسيدگي در دندان حذف نمودن ميكروب ها بر روي دندان ها بوده كه در واقع مي توان گفت حذف همان پلاك دنداني از روي دندان مي باشد. كه براي اينكار راهي جز از راه مسواك زدن و مصرف نخ دندان به طور مرتب امكانپذير نيست. و به ميكروب ها با مصرف مسواك ديگر اجازه اده نمي شود كه در دهان فعاليت داشته باشند.با قرار دادن اين كار به صورت مرتب و دقيق ديگر دندان ها پوسيدگي در دندان ها رخ نمي دهد.

از جمله فوايد مسواك زدن در اين متن از جرم گيري دندان: از بروز پوسيدگي دندان جلوگيري كرده، از جرم گرفتن دندان ها جلوگيري كرده، بوي بد دهان را برطرف مي كند،ظاهر دندان ها را زيبا و سالم نگه مي دارد، اشتها را در فرد براي خوردن غذا زياد مي كند،از بروز بيماري هاي لثه جلوگيري مي كند،و هدف كلي از مسواك زدن كندن پلاك ميكروبي و همچنين پاك نمودن سطح دندان ها و شيارهاي لثه مي باشد.

انواع مسواك : در بازار امروز دندا هاي مختلفي با شكل و گونه هاي مختلفي براي استفاده اي گوناگون ياف مي شودكه بيد بدانيد هر مسواكي را نمي توان مورد استفاده قرار داد.

ويژگي يك مسواك خوب جهت پيشگيري از بروز جرم گيري دندان بر روي دندان ها و همچنين جلوگيري از پوسيدگي به شرح زير مي باشد:

اندازه مسواك با توجه به اندازه فرد انتخاب مي شود مثلا براي يك فرد بزرگسال اندازه مسواك متفاوت است با مسواكي كه يك كودك مورد استفاده قرار مي دهد.
جنس مسواك نيز مسأله اي است كه بايد به آن توجه شود در حالي كه مسواك بايد جنسي نايلوني داشته و ضبر نباشد. ترجيحاً بهتر است سر مسواك گرد باشد و استفاده كردن از مسواك هاي ضبر بخصوص در كودكان سبب مورد سايش قرار گرفتن ناحيه طوق دندان ها شده و همچنين سبب اذيت در لثه مي گردد.

شكل مسواك نيز بايد به آن توجه گردد به نحوي كه يك مسواك خوب براي افراد بزرگسال بايد به گونه اي باشد كه بتواند راحت با آن كار كردن و دندان هاي خود را به خوبي مسواك كند.و براي كودكان نيز مسواك هايي كه داراي رشته مستقيم هستند توصيه مي شود.جديداً مسواك هايي در بازار يافت مي شود كه سر آن از مسواك جدا شده و قابل تعويض مي باشد.

مسواك هاي برقي:مسواك هاي برقي زماني مسواكي خوب به حساب مي آيد كه به طور صحيح مورد استفاده قرار گيرند،و دندان ها را به خوبي تميز كنند.و تفاوتي بين آنها و مسواك هاي دستي جهت تميز كردن دندان وجود ندارد.ولي در كودكان علاقه زيادي براي استفاده از آنها مشاهده مي شود و بري تشويق جهت مسواك زدن مي توانند ازآنها استفاده كنند.

با اين همه تا افراد برايشان بهداشت دهان و دندان مهم تلقي نشود و به اين باور نرسند كه با اين كار مي توان از همه ي ناهنجاري ها در دندان جلوگيري كرد.نمي تواند از بروز پوسيدگي در دندان هايشان جلوگيري كنند.و به دندان هاي خود سلامتي هديه دهند.

كلينيك دندانپزشكي

برچسب ها جرم گيري دندان ,
نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 2

درباره ما
موضوعات
آمار سایت
  • کل مطالب : 30
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 2
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 0
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 4
  • بازدید ماه : 67
  • بازدید سال : 380
  • بازدید کلی : 11197
  • <
    پیوندهای روزانه
    آرشیو
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    کدهای اختصاصی